Spring til indhold
Hjem » Ny elbil: Skal den være med 1 eller 3 fase?

Ny elbil: Skal den være med 1 eller 3 fase?

Er du i gang med at købe elbil og overvejer du, om du skal købe en elbil, som lader med 1 eller 3 faser? Vi ser overordnet på forskellen samt fordele og ulemper ved ladning af elbil med 1 og 3 faser.

Disclaimer: I denne artikel dykker vi ikke ned i tekniske specifikationer, men kigger på praktik og oplevelsen ved at have en elbil, som lader med 1 fase.

Ladning med 1 eller 3 fase – hvad betyder det?

Ladning af elbil med en hjemmelader kan ske med 1-fase eller 3-fase opladning. Mange hjemmeladere kan lade med både 1 og 3 fase. Det hele afhænger oftest af bilen, og om den er begrænset til at modtage strøm via én eller flere faser.

Kort og godt bruger 1-fase en enkelt strømførende leder, og giver langsommere opladningstider mens 3-fase bruger tre strømførende ledere, og kan giver hurtigere opladningstider.

En del elbiler er udstyret med 1-faset on-board lader med en effekt op til 7 kW. Ved direkte tilslutning til det danske elnet kan der kun lades med op til 3,7 kW, da 1- faset belastning ifølge gældende regler ikke må overstige mere end 16 A.

I dag kan mange elbiler leveres med flerfaset lader med typisk max effekt på 11 kW. Enkelte andre elbiler leveres med on-board lader op til 22 kW.

Læs mere om ladning af elbil på Elbil-foreningens webside

Ladning af bilen hjemme eller med lynlader

Det er vigtigt at forstå, hvordan ladning af en elbil foregår, da det ofte er her man bliver overrasket – og nogle gange skuffet, fordi det ja – går langsomt – især med en bil der lader med én fase.

Hjemmeladning af elbiler bruger AC (vekselstrøm), som omdannes til DC (jævnstrøm) via en indbygget omformer i elbilen, som omdanner vekselstrøm (AC), som man får fra elnettet til jævnstrøm.

Når man lader ude i byen (ikke hjemme på matriklen) – kan man ofte finde både AC-ladere op til 22 kw og DC-ladere op til 300 kw. Alle ladere er ikke ens, og vær opmærksom på, at der er forskel på laderne ude i byen, og at DC-laderne er dyrere at lade ved.

AC-opladning er langsommere og billigere – end, når du lader på en lynladestander med op til 150 kw i timen ved fx en motorvej. Bemærk at elbiler har forskellig grænse for, hvor mange kilowatt de kan lade med i timen ude og hjemme.

Hjemmeladning med én fase – et eksempel:

Skal en bil lade sit batteri på 63 kilowatt fra 0 til 100% med op til 3,7 kilowatt i timen vil det derfor tage dig cirka 15 timer på en hjemmelader.

Læs også artiklen: ‘Overvejer du privatleasing af elbil?’

Konklusion

Fra egne erfaringer fra elbil med både 1 og 3 fase, vil jeg konkludere følgende.

Efter min mening er en elbil med 1-fase er velegnet til bilejere, der har et køremønster, hvor de ikke kører mange kilometer til dagligt eller ikke er afhængige af bilen. Hvis du har mulighed for at oplade bilen natten over og ikke har brug for hurtig opladning, kan en bil med 1-fase opladning være tilstrækkelig og økonomisk fordelagtig, da en elbil som lader med én fase er billigere.

  1. Når bilen tager lang tid at lade, har jeg behov for at lade den oftere for at sikre mig, at der altid er strøm på bilen – i tilfælde af, at jeg skal kunne køre længere ture.
  2. Jeg er ikke i stand til at udnytte de tidspunkter på døgnet, hvor strømmen er meget billig fordi bilen lader ”hele natten”.
  3. Jeg er meget opmærksom på, ikke at bruge for meget strøm og kan godt komme til at lide af rækkeviddeangst.
  4. Fordi bilen tager så lang tid at lade, er jeg ikke så fleksibel på, som jeg er med en bil med 3 faser, hvor jeg ved, at jeg altid kan lade den relativt op inden for et par timer.
  5. Hvis jeg kommer hjem fra en længere tur, der har drænet batteriet, må jeg straks lade batteriet for at bilen kan være klar igen i morgen eller lade på én af byens lynladere for at få batteriet fyldt op.

 

Læs også artiklen: ‘Hvordan fungerer privatleasing af elbil?’